torsdag den 10. marts 2011

Videndeling på Valhøj

Jeg begrænser dette indlæg til kun at omhandle udveksling af materiale blandt lærere på skolen. Deling af information og billeder samt skemaer osv med forældre og elever kommer jeg derfor ikke nærmere ind på!

Videndeling på Valhøj skole har udviklet sig organisk og uden særlig styring, og jeg vil næsten tro, at jeg også vil vælge området i forhold til min modul 3 undersøgelse!
Vi har som jer umiddelbart 4 fællesområder, hvor vi kan dele filer; Lærernes drev på serveren, og dokumenter, samlemapper og vedhæftede filer på beskeder i Lærerintra.
Hvis man kigger på hvad der ligger, har det været meget op til det enkelte team eller den enkelte lærer, hvor filer placeres! Jeg har i hvert fald kun udstukket retningslinier i forhold til deling af notebookfiler, og disse retningslinier er ikke ens med den tidligere it vejleder :-(, fandt jeg ud af, da jeg præsenterede det på et lærermøde!

Synne nævner omkring Henriksholm, at hvert sted har sine fordele og ulemper. Lærernes drev er udmærket, fordi er der stort set ubegrænset plads, det er gratis (UNI-C opkræver pr. GB), og der er ikke begrænsning på filtyper. På den anden side kan man ikke filtrere mapperne, så man ser uoverskuelige mange. Man kan ikke lægge "tags" på filerne, så man kun kan kende indholdet fra filnavnene eller ved at åbne dem. Filerne kan ikke tilgåes hjemfra (endnu).

Dokumenter på Intra ligner lærernes drev, og man kan lave undermapper i evighed, men igen, Intra accepterer ikke alle filer, og især store filer kan være svære at åbne. Der kan heller ikke lægge Tags på filerne.

Samlemapperne har andre egenskaber, idet de kan oprettes for enkle teams, og man kan tagge filerne. Til gengæld kan man kun skabe faneblade i mappen, "underfaneblade" er ikke mulige.


Hvor er Valhøj så henne?


Jeg tænker umiddelbart, at vi trænger til en struktur:

  • Hvad skal ligge hvor, og hvorfor?
  • Oprydning: Hvem, hvornår, i hvilket omfang?
  • Hvad skal mapperne hedde? Navnekonvention gør søgning lettere
  • Og ikke mindst: Hvordan kan jeg sørge for, at en ny struktur accepteres og implementeres af alle lærere på skolen?

2 kommentarer:

  1. Gode spørgsmål! Kommer du med svarene i en anden opgave? :-)
    Jeg har lige hørt om en skole, der har indført dropbox til hurtig materialedeling.

    SvarSlet
  2. Dropbox er oplagt så snart hver lærer har deres egen computer, og så snart Claus Hjort fjerner multimediaskatten kan vi igen komme i gang med det.

    SvarSlet