torsdag den 10. marts 2011

Er videndeling en deling af viden?

Jeg blev både forbavset og forarvet at læse i artiklen "Hvornår bliver information til viden?", s. 3, at videnskabsministeriet betragter læring som en "hælder på" process: "Den gennemgående tankegang er at den, der besidder viden uden videre kan overføre denne til en anden person, som man kan flytte en kasse fra et sted til et andet. At viden er afgrænsede enheder, som eksisterer uden kontekst og er uafhængig af anden viden."

Man vil tro, at netop videnskabsministeriet måske havde tænkt lidt dybere og ikke mindst læst lidt mere af videnskabsmænd og filosoffer som fx Piaget, Vygotsky, Dewey, og Bruner. Viden kommer indenfra, er en aktiv tilegnelsesproces. En "hælde på" behavioristisk model virker også kun hvis objektet af dette "vidensoverførelse" er i stand til at tilegne sig det, de skal "lære".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar