onsdag den 16. marts 2011

Ode til intra!

Jeg ved godt, at det er meget populært – især blandt it-vejledere – at kritisere Skoleintra. Det er gammeldags, topstyret, grimt og fuld af begrænsninger.
Men jeg vil gerne bekende: Jeg er stor, stor fan af Skoleintra. Jeg har talt med en del, der arbejder ude i den ”virkelige” verden – i store virksomheder, der burde være helt fremme i skoene hvad udnyttelse af moderne teknologi angår – og de er imponerede over Skoleintra. Intra er lavet af nogen, der ved, hvad brugerne har brug for. Det er tilpasset en skolehverdag, det har masser af relevante funktioner, man får lynhurtigt svar på spørgsmål på skolekomkonferencen og det er dynamisk, så man langt hen ad vejen kan tilpasse det til den enkelte skoles behov. Det er i det hele taget et rigtig godt værktøj til videndeling på mange niveauer – begrænsninger eller ej.
Hos os har vi fx lavet et hovedmenupunkt, der hedder ”Læringscenter” med tilhørende rullemenu: Åbningstider, Retningslinjer, Nyt fra læringscenteret, Udstillinger og aktiviteter, Resurselærere, Interne kurser, Læringsstilsmaterialer, Abonnementstjenester, Lærernes egne links, Nyhedslæser, Skolens hjemmeside, Søg materialer. Så er det hele samlet dér – og det kan måske hjælpe os til at træde i karakter som viden- og læringscenter ...:-)

5 kommentarer:

  1. Enig - det opfylder fint det behov for kommunikation og interaktion, som der er brug for på vores skole med det udviklingstrin vi er på.
    Der er mange kolleger, som har fået en god indsprøjtning med og et stort løft af deres IT-kompetencer i forbindelse med indførelsen af SkoleIntra.

    SvarSlet
  2. Jeg skal ellers love for, at Intra fik en ordentlig bredside på twitter for nylig. En journalist skrev ud om høre om oplevelser med bl.a. Intra. Se evt. http://twitter.com/#search?q=%40dortetoft - der kommer stadig et par halvonde kommentarer dryppende. Fx "Ah, skoleintra. Endnu en grund til at glæde sig til ungerne er færdige med skolen... :(". Nu har jeg lige hørt om 15 andre europæiske landes erfariinger med brug af tilsvarende platforme, og vi skal vist ikke brokke os alt for meget (men selvfølgelig plads til forbedringer).

    SvarSlet
  3. Det er da pudsig læsning at følge Kristians henvisning, men må indrømme at meget af det efter min mening bærer præg af nørderi og mangel på konstruktiv kritik. Man skal huske på at man skal ramme en meget bred skare af forbrugere (forældre, lærere og elever) med vidt forskellige indstillinger til, erfaringer, lyst til, tid til, baggrunde, evner m.v. for at benytte et kommunikationsmiddel, som skal virke og forbinde tre parter. Det må ikke blive for elitært.

    SvarSlet
  4. Men altså - i twitter kan man godt give sin mening tilkende, men noget uddybende begrundelse er der ikke rigtig plads til. Som fuglene i træerne - alle plaprer løs.
    Jeg har før brugt og administreret et konkurrerende platform, som er meget udbredt højere oppe i uddannelsessystemet, og jeg synes skoleintra er et meget taknemmeligt system. Det er skræddersyet til folkeskoler, og fungerer for det mest ret godt.
    (men min kone, som kun kender det som forældre, er meget træt af det - hun er også svær at stille tilfreds!)

    SvarSlet
  5. www.version2.dk/artikel/18664-kritik-af-skolernes-intranet-brugerfjendtligt-og-90er-agtigt

    Jeg er ikke enig med artiklen -
    Jeg synes Intra er et fint lille lukket system og det passer godt til de IT-forskrækkede og dem, der vil have lidt tryghed. Det er rimelig overskueligt for de fleste. Vil man mere kan man jo bare hente det andre steder.

    SvarSlet