torsdag den 10. marts 2011

Skal vi overhovedet tale om videndeling?

Viden - hvad er det? Vi bruger begrebet videndeling til tit at omhandle deling af oplysninger og materiale.
Jeg forstår viden som noget, som bliver til i et individ gennem en aktiv tænkemæssigt bearbejdelse af stimuli. Om det er en fysisk aktivitet eller en "fordøjelse" af noget, man har læst sig til, eller en kombination af de to, mener jeg er underordnet.
For eksempel hængt jeg i to vinduer lameller op derhjemme i weekenden. Stangen skulle forkortes, og den kom med en "vejledningen", som bestod af et serie små billeder.
Med nogle af billederne var det særdeles utydeligt, hvad man skulle gøre.
Derfor pakkede jeg stangen ud, vente og drejede den, kiggede på konstruktionen, og igen på tegningerne, og gentog processen. Til sidste blev jeg frustreret over min manglende forståelse af de elendige billeder, og begyndte at skille stangen ad. Mit tankearbejde, samkoblet med de tegninger, jeg kunne forstå, tilføjet 43 års erfaringer af livet gjorde, at det lykkedes mig at få afkortet den første stang.
Det var i løbet af denne proces at det pludselig gik op for mig, hvad billederne skulle vise, og det gik meget lettere med den anden stang. Pludselig havde jeg en viden, en indsigt. Men det var ikke en særlig effektiv tilegnelse.
En anderledes eksempel kommer fra at lægge gulvfliser. Vi havde mine svigerforældre på besøg i vinterferien. Derved kom jeg i lære hos svigerfar om hvordan man lægger fliser rigtigt. Desværre er han ikke ret pædagogisk anlagt (!), men jeg kunne følge med og "læres op" i processen, så at jeg igennem en art mesterlære har tilegnet mig en viden i at lægge flier.
Derfor synes jeg at videndeling er et misvisende begreb, da viden ikke kan deles - det skal tilegnes.

Hvilken konsekvens, om nogen, ovenstående har for videndeling ved jeg ikke. Artiklerne bruger begrebet i forhold til deling af forskningsresultater. Vi, (jeg?) bruger begrebet i forhold til udveksling at information, stimulation, og undervisningsmateriale. Måske skulle vi hellere snakke om materialedeling eller noget?

2 kommentarer:

  1. "Derfor synes jeg at videndeling er et misvisende begreb, da viden ikke kan deles - det skal tilegnes". Det kommer vel an på perspektivet? Mht. mesterlære-eksemplet deler din svigerfar vel sin viden med dig, som tilegner sig den. Men "materialedeling" kunne sikkert være et mere præcist ordvalg i forbindelse med udveksling blandt lærere ... bare ikke så hot.

    SvarSlet
  2. Det kan vel godt kaldes videndeling, da jeg har oparbejdet noget viden og herudfra udarbejder noget materiale, som jeg deler med andre....

    SvarSlet